quinta-feira, 1 de junho de 2017

Ode 11 - Amir Khusrau-e-Dehlavi ( Amir Khusrow )

       




Ode 11 - Amir Khusrau-e-Dehlavi ( Amir Khusrow )


1. The rose has blossomed in the garden, where is that blooming (lit. smiling) bud (i.e. the beloved)? It is time for the enjoyment of friends, where is that tulip of the garden (i.e. the beloved)?
2. Every time that she laughed, a thousand like me became her slaves, and a hundred dead ones were revived by that lip: where, oh where! Is the soother (lit. remedy) of my pains?
3. They tell me to quit love, and devise means of comfort; where is a helpless man who can command contrivances, and where is the mad one who is possessed of comforts? (i.e. these are impossibilities).
4. Khizr moistened his lips and drank the water of life with joy through his luck and good fortune, whereas, Alexander ran in the search (of it) to find out where the fountain of life was.
5. Shouldst thou give up thy life, thou wouldst obtain security, so said she to me, every time. Here, with my life, I yield obedience to the command, but where is that disobedient friend?
6. I said, so long as I have that bright soul, it is you yourself in this frame of mine; you said, “indeed, it is I”; but if this is you, where is the soul itself?
7. You said to me, “Practise patience, assume unbounded humility, and make me thy own by this means; here, I have practiced this; but where is that (i.e. the promised reward)?
8. If in our lane, thou shouldst not pass openly even once a month, where is (i.e. why dost thou not make) a secret inquiry (after us), occasionally; with the point of thy eyelashes.
9. Ere this, I was always thy companion. Is not Khusrau after all the same? Where (then) are those promises and those pledges?



Ode 11 - Amir Khusrau-e-Dehlavi ( Amir Khusrow ) - Tradução em Português


1. A rosa floresceu no jardim, onde está esse botão de florescendo (iluminado, sorrindo) (ou seja, o amado)? É hora de desfrutar de amigos, onde é essa tulipa do jardim (ou seja, a amada)?
2. Toda vez que ela riu, mil como eu se tornaram seus escravos, e cem mortos foram revividos por esse lábio: onde, oh, onde! É o calmante (remédio iluminado) das minhas dores?
3. Dizem-me que abandone o amor, e crie meios de conforto; Onde é um homem indefeso que pode comandar as coisas, e onde está o louco que possui os confortos? (Isto é, são impossibilidades).
4. Khizr humedeceu os lábios e bebeu a água da vida com alegria através de sua sorte e boa fortuna, enquanto que Alexander correu na busca (para descobrir) onde a fonte da vida era.
5. Se você desistir de sua vida, você obteria segurança, então me disse, sempre. Aqui, com a minha vida, dou obediência ao comando, mas onde é esse amigo desobediente?
6. Eu disse, enquanto eu tiver essa alma brilhante, é você mesmo neste quadro meu; Você disse: "de fato, sou eu"; Mas se é você, onde é a própria alma?
7. Você me disse: "Praticar paciência, assumir humildade ilimitada, e me fazer o seu por este meio; Aqui, eu pratiquei isso; Mas onde é isso (ou seja, a recompensa prometida)?
8. Se em nossa pista, você não deve passar abertamente, mesmo uma vez por mês, onde é (por exemplo, por que não faz) um inquérito secreto (depois de nós), ocasionalmente; Com o ponto de seus cílios.
9. Ere isso, eu sempre fui seu companheiro. Khusrau não é o mesmo? Onde (então) são essas promessas e essas promessas?



Ode 11 - Amir Khusrau-e-Dehlavi ( Amir Khusrow ) - La traducción en español


1. La rosa ha florecido en el jardín, ¿dónde está ese brote floreciente (iluminado sonriente) (es decir, el amado)? Es tiempo para el disfrute de los amigos, ¿dónde está ese tulipán del jardín (es decir, el amado)?
2. Cada vez que ella reía, mil como yo se convirtieron en sus esclavos, y cien muertos fueron revividos por ese labio: ¿dónde, oh dónde! ¿Es la suavidad de mis dolores?
3. Me dicen que renuncie al amor, e idee medios de consuelo; Donde está un hombre indefenso que puede mandar arreglos, y donde está el loco que está poseído de comodidades? (Es decir, son imposibilidades).
4. Khizr se humedeció los labios y bebió el agua de la vida con alegría por su suerte y su buena fortuna, mientras que Alejandro corrió en su búsqueda para averiguar dónde estaba la fuente de la vida.
5. Si renuncias a tu vida, obtendrás seguridad, así me lo dijo cada vez. Aquí, con mi vida, obedezco al mandamiento, pero ¿dónde está ese amigo desobediente?
6. Dije, mientras tenga ese alma brillante, es usted mismo en este marco mío; Tú dijiste: "De hecho, soy yo"; Pero si esto es usted, ¿dónde está el alma misma?
7. Me dijiste: "Practica la paciencia, asume una humildad ilimitada, y hazme tuyo por este medio; Aquí, he practicado esto; Pero ¿dónde está eso (es decir, la recompensa prometida)?
8. Si en nuestro camino, no debe pasar abiertamente ni siquiera una vez al mes, donde es (por ejemplo, ¿por qué no hace usted) una investigación secreta (después de nosotros), de vez en cuando; Con el punto de tus pestañas.
9. Ere esto, yo siempre fui tu compañero. ¿No es Khusrau después de todo lo mismo? ¿Dónde (entonces) están esas promesas y esas promesas? 

Conteúdo completo disponível em:






Links:


Slippery Letra

Mask Off Letra

Bad And Boujee - Migos Featuring Lil Uzi Vert

Bíblia Online

Poetry in English

Poesia em Espanhol

Sanderlei Silveira

Sanderlei Silveira

Sanderlei Silveira

History in 1 Minute

Áudio Livro - Sanderlei

Billboard Hot 100 | Song Lyrics - Letras de Músicas

Educação Infantil - Vídeos, Jogos e Atividades Educativas para crianças

Santa Catarina - Conheça seu Estado

Conheça seu Estado - História e Geografia

Poesia em Português, Inglês, Espanhol e Francês

Top 10 BLOGs by Sanderlei Silveira



O espaço geográfico e sua organização

A organização do espaço geográfico brasileiro

Ode 5 - Amir Khusrau-e-Dehlavi ( Amir Khusrow ) - Poetry, Poem

Poem 11 - Abid ibn al-Abras

The Dark - Ellen M. H. Gates

Ode I - Amir Khusrow

Memórias Póstumas de Brás Cubas - Machado de Assis

Slippery - Migos - Letra Musica - Tradução em Português

Palácio da Justiça do Amazonas - Centro Cultural, Museu - Manaus - Amazonas AM - Brasil


Um comentário:

  1. 1. The rose has blossomed in the garden, where is that blooming (lit. smiling) bud (i.e. the beloved)? It is time for the enjoyment of friends, where is that tulip of the garden (i.e. the beloved)?
    2. Every time that she laughed, a thousand like me became her slaves, and a hundred dead ones were revived by that lip: where, oh where! Is the soother (lit. remedy) of my pains?
    3. They tell me to quit love, and devise means of comfort; where is a helpless man who can command contrivances, and where is the mad one who is possessed of comforts? (i.e. these are impossibilities).
    4. Khizr moistened his lips and drank the water of life with joy through his luck and good fortune, whereas, Alexander ran in the search (of it) to find out where the fountain of life was.
    5. Shouldst thou give up thy life, thou wouldst obtain security, so said she to me, every time. Here, with my life, I yield obedience to the command, but where is that disobedient friend?
    6. I said, so long as I have that bright soul, it is you yourself in this frame of mine; you said, “indeed, it is I”; but if this is you, where is the soul itself?
    7. You said to me, “Practise patience, assume unbounded humility, and make me thy own by this means; here, I have practiced this; but where is that (i.e. the promised reward)?
    8. If in our lane, thou shouldst not pass openly even once a month, where is (i.e. why dost thou not make) a secret inquiry (after us), occasionally; with the point of thy eyelashes.
    9. Ere this, I was always thy companion. Is not Khusrau after all the same? Where (then) are those promises and those pledges?

    ResponderExcluir